Van bezoeker naar klant
Als je website geoptimaliseerd is, dan krijgt deze als het goed is aardig wat bezoekers. Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar dan ben je er nog niet. Je wilt dat deze bezoekers lang genoeg op je website blijven hangen om klant te worden. Dat wil zeggen, gebruik te maken van jouw producten of diensten. Maar bijvoorbeeld ook dat ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief, of een account aanmaken. Wat je in elk geval niet wil, is dat ze direct weer vertrekken. Hiervan schiet je bounce rate omhoog. Dat is slecht voor de zaken en ook voor de positie van je website in Google.
Factoren van een goede User Experience
Dus wat zorgt ervoor dat mensen op jouw website blijven hangen? Om te beginnen is het belangrijk dat de website snel laadt. Mensen hebben nu eenmaal weinig geduld en wachten vaak niet langer dan enkele seconden tot een pagina is geladen. Duurt het te lang, dan haakt iemand af en belandt bij de concurrent. Daarnaast heeft user experience voornamelijk te maken met ontwerp, indeling, vormgeving en het gemak waarmee bezoekers kunnen navigeren op een site. Deze aspecten moeten ook nog eens allemaal in evenwicht zijn.
Zo kan het ontwerp van een site erg mooi en aantrekkelijk zijn, met afbeeldingen en bewegende elementen. Maar als de boel te ingewikkeld wordt, dan is navigeren op de site weer lastiger. En als mensen teveel moeten zoeken, verliezen ze al snel interesse. Daarom is het belangrijk dat een website er professioneel uitziet, met een mooi maar eenvoudig design. De blik van de bezoeker moet toegetrokken worden naar de juiste knoppen. Deze moeten opvallen en strategisch geplaatst zijn, waardoor een soort flow ontstaat die leidt tot conversie.
Testen wat werkt en wat niet
Een UX Designer weet over het algemeen wat werkt en wat juist niet. Waardoor website bezoekers ergens op klikken, wat ze over de streep trekt om zich aan te melden of een aankoop te doen. Op basis van deze kennis wordt een website ontworpen. Vervolgens wordt in de gaten gehouden of een bepaald ontwerp wel daadwerkelijk het verwachte resultaat heeft. Dit wordt dan ook uitvoerig getest, door bijvoorbeeld twee ontwerpen naast elkaar te zetten en te kijken welke versie voor meer conversies zorgt. Dit wordt ook wel AB-testen genoemd. Het is een effectieve manier om erachter te komen welke afbeelding aantrekkelijker gevonden wordt, of op welke knop vaker geklikt wordt.